Amsterdam | Gepubliceerd op: 24 september 2010
Pitch
Accenture heeft de genomineerden voor de Innovation Awards bekendgemaakt, volg http://twitter.com/IA_2010. http://pr.co/p/0005s3
Samenvatting
Accenture maakte gisteravond met een speciaal evenement tijdens PICNIC in de Westergasfabriek de genomineerden bekend voor de Innovation Awards 2010. Uit het recordaantal inschrijvingen selecteerde de jury vijf innovatieve concepten uit de media, communicatie en high-tech industrie, die zijn genomineerd voor de bekende jaarlijkse juryprijs “de Blauwe Tulp”. De Accenture Innovation Awards worden op 2 november aanstaande uitgereikt in Pakhuis Willem de Zwijger te Amsterdam.
Details

Innovatieve concepten konden zich inschrijven in zeven categorieën (digital home, connected device, gaming, green, lifestyle, mobile en web). Voor elk van de categorieën maakte de jury  een vijftal genomineerden bekend, die kans maken om categoriewinnaar te worden. Ook selecteerde de jury vijf hoofdgenomineerden voor de Blauwe Tulp-juryprijs. Alle 35 genomineerden maken bovendien  kans op de Innovation Awards Publieksprijs. Hiervoor kan iedereen nu zijn of haar stem uitbrengen via www.innovation-awards.nl/stem/

De vijf genomineerden voor de Blauwe Tulp voor Media, Communicatie en High-Tech, in alfabetische volgorde, zijn:

Appie is een applicatie die klanten die de website van Albert Heijn bezoeken met hun smartphone helpt met het onthouden, kiezen en verkrijgen van de boodschappen. Appie bevat meer dan negenduizend recepten. Gebruikers kunnen aanbiedingen eenvoudig bekijken en toevoegen aan de lijst.

Catawiki is een wereldwijd handelsplatform voor verzamelobjecten waarbij er gehandeld wordt op basis van een centrale catalogus. Deze catalogus wordt door de gebruikers zelf bijgehouden. Er is ook een versie voor de smartphone: m.catawiki.nl. Daarmee heeft de gebruiker altijd zijn verzameling bij zich.

Shapeways is een online marktplaats waar consumenten betaalbare, op maat gemaakte producten kunnen maken. Er is een gevarieerd aanbod: manchetknoppen, sieraden, puzzels en decoraties. De nieuwe 3D print techniek van Shapeways maakt het voor consumenten mogelijk om samen te ontwerpen, printen, kopen en te verkopen via de Shapeways shops.

TenPages.com is het eerste crowdfundingconcept in de boekenbranche. Beginnende schrijvers plaatsen tien pagina’s van hun manuscript op de website. Geïnteresseerde lezers kunnen voor vijf euro een aandeel kopen. Wordt de grens van tweeduizend aandelen bereikt, dan publiceert een bekende uitgeverij het boek – met vermelding van de aandeelhouders.

Tiktegel is een interactief leermiddel dat het best te omschrijven is als een spelcomputer in de vorm van een bord van A3-formaat. Kinderen kunnen met dit digitale speelbord – dat geen toetsenbord, muis en scherm heeft – zelfstandig werken in hun eigen tempo. De TikTegel wordt geleverd met diverse ‘leersets’: speelstukken en software.

De winnaar wordt gekozen door de hoofdjury, die bestaat uit:

• Theo Huibers - Managing Partner bij Thaesis en Professor Information Retrieval aan de Universiteit Twente, Lector Crossmedia & Strategie, Saxion
  • Jan Wildeboer - Directeur Strategie en Business Development bij KPN
  • Bernard Aleva - SVP Innovation and Product Development van Elsevier Science & Technology Journals
  • Sidney Mock - Chief Commercial Officer van Spil Games
  • John Bell  - Hoofd Strategie en Partners bij Philips Research
  • Joost Steins Bisschop - Partner bij Jungle Minds en columnist bij Het Financiële Dagblad
  • Theo van Vugt  - Hoofdredacteur van Tijdschrift voor Marketing en Molblog
  • Menno van Leeuwen - Sector banker Technology, Media, Telecom bij  ABN AMRO Bank
  • Ruud Hendriks - Mediaondernemer
  • Mark Euwe - Senior Executive bij Accenture
Citaten
“Deze top vijf is een groep van aansprekende concepten die een bijzondere innovativiteit ten toon spreiden. Het is een bonte samenkomst van concepten voor spel, web en mobiel. We hebben als jury unaniem gekozen voor deze concepten op basis van het succes, de potentie en in welke mate zij een rulebreaker zijn, een concept dat de markt kan veranderen. We zijn bijzonder benieuwd naar de mening van het publiek en kijken uit naar het moment dat bekend wordt welke van de genomineerden zij zien als het meest innovatieve concept.“

— Juryvoorzitter Theo Huibers, Managing Partner bij Thaesis en Professor Information Retrieval aan de Universiteit Twente, Lector Crossmedia & Strategie, Saxion
“Het is indrukwekkend om te zien dat het aantal aanmeldingen dit jaar voor het vierde jaar op rij is gegroeid. Het aantal unieke, innovatieve concepten is een bewijs dat de industrie niet stil staat. Vooral het feit dat de top vijf in de ogen van de jury dit jaar zo divers is, laat zien dat we in Nederland absoluut de kennis en expertise in huis hebben om op verschillende fronten baanbrekend innovatief te zijn. De genomineerden zijn allemaal unieke concepten en het is een uitdaging om een keuze te maken in welke gekroond moet worden tot de beste.”

— Mark Euwe, Senior Excutive Communications & High Tech-groep bij Accenture Nederland