Amsterdam | Gepubliceerd op: 8 november 2012
Pitch
Winnaars Accenture Innovation Awards 2012 bekend #AIA12 #Persbericht http://pr.co/p/000qjo
Samenvatting
Accenture heeft de winnaars bekend gemaakt van de Accenture Innovation Awards 2012. Accenture reikt de awards jaarlijks uit om innovatieve prestaties te erkennen en hen bij elkaar te brengen. Accenture benadrukt hiermee het belang van innovatie in Nederland als volwaardig onderdeel van de groeiagenda van het Nederlands bedrijfsleven.
Details

Wouter Koetzier, Managing Director Innovation Consulting van Accenture: “Nederland is net uit recessie, maar het economisch klimaat ziet er nog somber uit. Opkomende economieën en snelle technologische ontwikkelingen beheersen de markt, waardoor het bedrijfsleven wordt uitgedaagd om zich flexibel op te stellen en zich aan te passen aan de continu veranderende marktomstandigheden. Juist daar ligt de uitdaging voor bedrijven. De meeste van hen hebben meer dan genoeg innovatie-ideeën, maar missen de kracht om snel en succesvol de beste ideeën op te schalen. Door het samenbrengen en waarderen van innovatieve bedrijven jaagt Accenture innovatie aan”.

Tijdens de zesde editie van de Innovation Awards zijn in zes verschillende industrieën een juryprijs (de Blauwe Tulp) en een publieksprijs uitgereikt. Tevens werd voor het eerst de Groene Innovation Award uitgereikt (De Groene Tulp).

Groene Tulp

Dit jaar konden deelnemers uit alle industrieën voor het eerst meedingen naar de Groene Innovation Award. De winnaars van respectievelijk de juryprijs (De Groene Tulp) en de publieksprijs zijn:

Perfotec – Winnaar van de Groene Jurypijs. Perfotec verlengt de houdbaarheid van verse groente en fruit. Met de verpakkingstechnologie die de ademsnelheid van de producten meet, wordt de houdbaarheid aanzienlijk verlengd.

De Waka Waka – Winnaar van de Groene Publieksprijs. Waka Waka - Swahili voor ‘schitterend licht’ – is een efficiënte zonne-energielamp. De lamp is ontwikkeld voor mensen die moeten leven van twee dollar per dag en biedt uitkomst aan de 1,6 miljard mensen die het zonder elektriciteit moeten stellen.

Anja Montijn-Groenewoud, Managing Director van Accenture Nederland: “Recent onderzoek van Accenture naar High Performance Businesses laat zien dat innovatie door grote organisaties in Nederland onder het wereldwijd gemiddelde ligt. Op dat gebied hebben ze ten opzichte van hun internationale concurrenten dus nog een slag te maken. Hoewel iedereen het belang van innovatie erkent, is het blijkbaar lastig om het concreet vorm te geven”.

Blauwe Tulp-Juryprijzen

Tijdens het evenement maakte de verschillende jurypanels de winnaars van de zes industrieën bekend. De jury beoordeelde de concepten op innovativiteit, succes en potentie. De winnaars van de juryprijzen zijn:

(Tele)Communicatie Media & Technologie: De Waka Waka –De Waka Waka - Swahili voor ‘schitterend licht’ – is een efficiënte zonne-energielamp.

Publieke Sector : interACT - InterACT is interactieve trainingssoftware voor diverse markten zoals veiligheid in de publieke en private sector, scheepvaart en de bouw.

Zorg: Darwing - De dynamische armondersteuning Darwing van Focal meditech ondersteunt ontelbare dagelijkse activiteiten zoals eten, drinken, tandenpoetsen en typen.

Financiele Dienstverlening: WEBclusive Crowdfunding Software – Met WEBclusive Crowdfunding software realiseren fans en medewerkers van een organisatie de projecten die belangrijk zijn voor de organisatie en haar netwerk.

Energie: PowerMatcher Technology - De PowerMatcher is een software technologie die het mogelijk maakt meer duurzame energie in het elektriciteitsnetwerk op te nemen.

Consumenten Producten en Dienstverlening: SnappCar - SnappCar is een online community waar particuliere autobezitters hun eigen auto verhuren aan buurtgenoten. Autobezitters kunnen zo geld verdienen aan hun stilstaande auto, wat een duur en snel afschrijvend bezit is.

Blauwe Tulp-Publieksprijzen

In totaal werden 33.557 stemmen uitgebracht. De publieksprijzen voor de concepten die de meeste stemmen ontvingen via de website www.innovation-awards.nl gingen naar:

Financiele Dienstverlening: Pay Pool - Met Paypool van Social Payments kun je simpel, sociaal en veilig samen sparen en geld inzamelen. PayPool vindt dat iedereen realtime geld moet kunnen geven én vragen.

Consumenten Producten en Dienstverlening: Thuisafgehaald.nl - Bij Thuisafgehaald draait het om delen, proeven en genieten. Het concept maakt het mogelijk op culinaire ontdekkingsreis te gaan in de buurt.

Publieke Sector: Webcare bij UWV- UWV omarmt social media. Het Webcare-team is volledig gericht op communicatie via social media. UWV ziet Webcare als de klantenservice van de toekomst.

Energie: De Waka Waka –De Waka Waka - Swahili voor ‘schitterend licht’ – is een efficiënte zonne-energielamp.

Citaten

— Wouter Koetzier, Managing Director Innovation Consulting van Accenture